Awas bahan carsinogen dalam produk di rumah kita!

Masih lagi bercerita tentang green living. Rupa-rupanya sekeliling kita penuh dengan bahan-bahan bertoksik, carsinogen, beracun. Agaknya bahan-bahan ini menyumbang tak kepada peningkatan penyakit-penyakit yang pelik-pelik sekarang ni? Mungkin juga kan?

Jom kita periksa kandungan ingredients produk kosmetik, penjagaan rumah dan seumpamanya yang ada di rumah kita!

kredit 
Bahan2 kimia yang digunakan untuk buat sabun, pencuci muka, pencuci lantai dan segala benda yang kita guna di rumah… Hampir semuanya dari bahan kimia sintetik yang berbahaya!
Even yang anti-bakteria tu pun dari chemical yang carcinogen >__<
Walaupun.. betul lah, bahan2 kimia ni dia bergantung kepada exposure. Sikit2 tu tak mendatangkan kesan.. tapi.. sikit2 lama2 jadi bukit!
Kat rumah, saya gunakan rangkaian produk Get Clean yang semestinya organik dan tiada bahan kimia!
shaklee get clean
kalau saya tak jual Shaklee pun saya recommend juga.. Sebab apa, sabun2 detergen segala kat luar tu penuh dengan chemical…
Get Clean Shaklee yang famous – BASIC H. Saya guna hampir semua – Basic H, Dish Wash, Fresh Laundry & Soft Fabric. Yang lain tu takde dalam pasaran Malaysia.
Mahal? Kat kedai lagi murah? Hey, mestilah! Yang ini ingredient dia dari sumber semulajadi, yang murah2 tu kebanyakan dari bahan kimia sintetik >__<
Bahan2nya diperbuat dari sumber jagung dan kelapa… So saya rasa yang ada elergi jagung dan kelapa lebih baik jangan guna, nanti benda lain pula jadinya.

Saya, memang suka gunakan produk2 ni. Terutama Basic-H. Saya tak pernah guna mandian bayi kat rumah… anak2 saya dimandikan dengan Basic H. Yang bestnya, semut tak datang dekat, dan ruam2 kat badan sekejap je dah ilang ^__^
Untuk skincare pun saya gunakan Enfuselle dan NutriWhite.. sebab rasa bersalah dengan muka sebelum ni (sebelum kenal Enfuselle dan Nutriwhite) duk tenyeh dengan bahan kimia entah apa2..
enfuselle
nampak tu..ada US patent number lagi!

nutriwhite
Hanya bahan2 asli dalam NutriWhite & Enfuselle
AWAS! Bahan2 kimia bahaya ni ADA dalam barangan harian kita >__< Oleh itu check label sabun, pencuci muka, detergent, syampoo, ubat gigi dan sebagainya 0_0
Titanium Dioxide, DEA, TEA, MEA, sodium lauryl sulphate, Iodopropynyl Butylcarbamate , diethylphthalate , paraben, triclosan
*Yang paling saya suka tentang produk kosmetik Shaklee ini ialah sebab dia ada berpaten, bukan senang ye nak dapat paten ni tau!

Comments