Rasa sesedap namanya..best ever carrot cake

Resepi ini jumpa di dapur kakida 1001 resepi.  Dah lama simpan, tak tau bila nak mula eksperimen.  Kata kakIda, kek ni memang sangat sedap dan harus (baca :wajib) mencubanya.  Waktu jalan-jalan cari menu ke dapur atie jumpa lagi kek ni.  Terus terpesona tanpa berlengah lagi saya pun mulakan operasi.  Jom semak bahan cukup ke tidak? Nampak macam banyak barang kek ni, tapi kita cuba dulu baru tau hasilnya. Saya terjemahkan semula resepi ini ke Bahasa Melayu.

Best ever carrot cake
dari: kakIda 1001 resepi
oleh : Nor of dapuraulad
 
Bahan-bahan
2 c tepung gamdum
2 st serbuk penaik
1 1/2 st soda bikarbonat
1 st garam
2 1/2 st serbuk kayu manis (saya tak letak pun)
4 telur saiz A
1 1/2 c minyak (saya guna minyak jagung)
2 c gula kastor
2 3/4 c lobak diparut
1 (8ounce) tin nenas (dihancurkan buang air)
3/4 c kacang walnut dicincang kasar (saya ganti dengan kacang badam)
1 c serbuk kelapa (desicated coconut)

Topping cream cheese frosting
1/2 cc mentega
1 (8ounce) atau 250g cream cheese
1 1/2 st esen vanila
1 lb gula aising

Cara membuatnya:
1. Ayak semua bahan kering
2. Dalam mangkuk besar, sebatikan gula, telur dan minyak menggunakan senduk kayu. Kacau biar sebati anggaran 5 minit.
3. Masukkan tepung beserta serbuk penaik dan soda bikarbonat, kacau rata.
4. Masukkan lobak parut, nenas dan serbuk kelapa, kacau rata.
5. Tuang adunan ke loyang yang sesuai dan bakar dalam oven selama 90min pada suhu 180C. Ikut kepanasan oven anda ye. Saya bakar selama 60 minit kek ini.

Cara membuat topping
1. Putar cream cheese bersama mentega dan esen vanila sehingga kembang.
2. Masukkan gula aising dan putar biar rata.  tambahkan sedikit susu jika adunan terlalu kental.
3. Hiaskan topping ini apabila kek sudah masak dan sejuk sepenuhnya.  Boleh juga dihias dengan taburan serbuk kelapa.

Comments

Nor said…
semalam dah post entry lupa nak tepek gambar