Minuman untuk buang toksid

Persekitaran kita yang tercemar, makanan yang diproses turut tercemar, ditambah dengan amalan pemakan yang kurang sihat menyebabkan toksid berkumpul di dalam badan.

Bagaimana nak buang toksid dari badan?  Ada beberapa amalan pemakanan yang boleh membantu iaitu minuman detox.  Apa dia minuman detox ni? Menurut kajian, kita disarankan supaya mengamalkan minum  minuman detox setiap pagi sebelum sarapan. Ada 4 pilihan minuman yang dipercayai menurut kajian berupaya membantu proses detoksifikasi badan.  4 minuman tersebut ialah:

1. Mangga dan jus nenas
kedua-dua jus buahan ini kaya vitamin dan mineral. Ia juga berupaya menyingkirkan bahan bertoksid dan radikal bebas dari tubuh.

2. Teh hijau dan jus citrus
Kombinasi teh hijau dan jus citrus berupaya meningkatkan kadar metabolisme tubuh.  Ia sangat disarankan untuk mereka yang berusaha menurunkan berat badan dengan cara meningkatkan kadar metabolisme.

3. Jus tembikai
Jus tembikai berupaya mengurangkan panas badan terutama ketika cuaca panas begini.  Ia juga dipercayai membantu melancarkan fungsi buah pinggang dan hati dengan menyingkirkan ammonia dan bahan berbahaya dari tubuh.

4. Air lemon
 Bukan lemonade yang biasanya guna ais atau air dari peti sejuk, yang ni perahkan setengah biji lemon bersama 2 gelas air suam. Minum sebaik sahaja bangun tidur iaitu sebelum sarapan.  Amalkan selama 21 hari berturut-turut dan anda akan nampak kesannya. Minuman ini dapat bantu kempiskan perut jika istiqamah mengamalkannya.

kredit

Saya memilih minuman no 4 kerana ia sangat mudah disediakan.  Sesekali saya bertukar kepada pilihan no 2 kerana saya tahu saya ni jenis metabolisme rendah, sebab tu saya makan sikit pun badan mudah naik.  Alhamdulillah saya ada pilihan teh hiaju yang lebih sihat dan mudah iaitu Cinch Energy Tea oleh Shaklee.  Bukan sahaja mudah disediakan; hanya koyakkan sachet dan tuang ke cawan, ia boleh dibancuh samada dengan air panas atau air sejuk.  Tambah sedap bila dicampurkan dengan perahan jus lemon. Memang rasa lebih bertenaga lepas minum teh ini.


Saya sangat sarankan anda yang sedang berusaha untuk turunkan berat badan dengan mengamalkan teh Cinch Energy Tea ni.

Comments