Rempah nasi Arab

Menu nasi Arab ni ada berbagai variasi. Seperti nasi maglubah, kabsah, mandy, briyani, bukhara, bukhari. Itu je yang saya pernah makan hehee...mungkin ada lagi yang saya tak tahu.
Dulu suami pernah belikan rempah maglubah dari Jordan. Kuat sungguh bau rempahnya, seluruh dapur saya berbau rempah!
Manakala rempah-rempah lain dibeli di Mekah. Kalau dulu sekotak rempah ni berat 200g hanya 8 riyal iaitu dalam rm8. Sekarang harga dah naik jadi 12-14 riyal!

Yang menarik tentang rempah keluaran esnad.com ini ialah keasliannya tanpa pengawet. Malah kalau beli di pasar sekitar Jeddah atau Madinah, kita boleh pilih banyak mana dan rempah apa yang kita mahu. Lepas ditimbang, rempah tersebut akan dikisar di depan mata kita sendiri!

Hmm...jenuh la saya nak habiskan rempah- rempah ni terutama rempah bukhara ni lebih 1kg. Larat ke nak masak nasi Arab tiap hari? Huhu...sebahagian rempah ini akan saya pekkan untuk diberi kepada kawan-kawan. Ada yang mahu? Hubungi saya ye.

rempah kabsah, briyani, bukhara dan bukhari

Comments